Sådan crowdsourcer man sig ind i X Factor

Når Ida i aften toner frem på scenen i X Factor vil hun synge en sang, de færreste har hørt før. Den er skrevet af den danske musiker Ida Gard, hvis debutalbum fra 2011 er særdeles anmelderrost, men som ikke ligefrem kan siges at være et kendt navn i danskernes bevidsthed.

Så hvordan har Ida Gard fået klemt en af sine sange op på scenen og ud i 1 million seeres stuer midt i den bedste sendetid fredag aften? Ved hjælp af sociale medier og en gruppe ihærdige fans.

Man skal ikke være bange for at række ud

Ida Gards borgerlige navn er Ida Østergaard. Det er tilfældigvis også X Factor-Idas fulde navn. Denne pudsighed gjorde Ida Gard sin trofaste fanskare opmærksom på ved i hvert fald 1 koncert (bevidnet af min søde kollega @piavive).

Fra scenen lavede Ida Gard endvidere en mundtlig aftale med de tilstedeværende fans om, at hvis nu X Factor-Ida gik videre til live-showsene, og hun fik mulighed for at synge en sang efter eget valg, SÅ skulle hun da have foreslået en sang af sin navnesøster.

X Factor-Ida gik som bekendt videre, og den 12. februar kunne Ida Gards Facebookfans og Twitterfollowers læse denne lakoniske besked:


Afsted drog de glade fans i samlet flok over på X Factor-Idas facebookside.

Og X Factor-Ida kunne tydeligvis godt lide forslaget. 16. februar stod det klart, at hun havde valgt Ida Gards nummer ‘Nothing’s Wrong Song’.

I er de VILDESTE!!!!!! Det er helt sindssygt det her. Tak tak tak tak tak! Til alle jer som bare i et splitsekund... http://t.co/RO2FqC1Q
@idagard
Ida Gard

We are in this together!

Det er en hel klar trend i tiden, at musikere i stigende grad udvikler deres karriere sammen med deres fans snarere end sammen med pladeselskaber.

Ida Gard har flere gange før vist sine store evner til at binde bånd til sine fans, og nu kan hun nyde den foreløbige krone på værket.

You go girl! Og skål i det der boblevand! *vifter med en halvtom øl*

Du kan møde Ida og høre et par af hendes sange her på hendes Facebook-side.

Nyeste indlæg

Om skribenten

Lea er senior consultant i Think! Digital. Speciale i brugervenlighed og indholdsstrategi. Elsker at teste og rode med data fra Google Analytics.

Loading Facebook Comments ...