Long tail er en engelsk and

Jeg har skrevet det her indlæg, fordi jeg har hørt mangen en journalist tale begejstret om begrebet long tail, som Chris Anderson har skrevet en fremragende bog om. Måske har de ikke læst bogen *host*.
I al sin gribende enkelhed går long tail begrebet ud på, at selv små stofområder kan have stor udbredelse. Der er i princippet kun 3 steps: Skab indholdet, publiser det og lad søgemaskinerne gøre resten. Googles CEO, Eric Schmidt, anbefaler bogen på coveret… :-)

Hvorfor påstår jeg så, at long tail ikke findes på dansk? Fordi long tail kogt helt ned til en suppeterning er en forretningsmodel baseret på mange bække små, hvor du kan skabe omsætning på nicheindhold, fordi fællesskabet er hægtet op på interessen omkring emnet og ikke geografi, som vi er vant til på især printaviser. Dermed kan dit ekspertindhold godt nå en kritisk masse, der kan kaste enten lidt mønt eller kommercielle sidevisninger af sig. Udfordringen i Danmark er, at dansk er så lille et sprogområde, at vi i os selv er long tail indhold. Jeg kan ikke skabe nok sidevisninger på indlæg om skak for hunde skrevet på dansk, men måske kunne der være nok brugere, hvis det var på engelsk.

Lokalnyheder er da long tail

Er lokalnyheder så ikke long tail? Igen vil jeg påstå, at svaret er nej. Geografisk segmentering er efter min mening ikke en niche af den simple grund, at bare fordi det sker i min baghave, så er det ikke nødvendigvis interessant. Jeg ville forvente at kunne samle alt om fodbold i den lille by, jeg bor i. Lea har for nylig anmeldt Zetland.dk, som skriver temaartikler målrettet til nettet. Artiklerne er fremragende, men jeg kan frygte at det danske marked er for snævert til at de kan få en forretning ud af det – jeg tillader mig dog at håbe.

Man skal huske på, at selvom long tail handler om hits over en lang periode, så skal der alligevel noget momentum til for at få den lange hale til at logre. Det handler om at skabe trafik og samle brugere nok via især søgemaskiner til at generere enten et kommercielt antal sidevisninger eller basis for betalt indhold på overskuelig sigt.

Nyeste indlæg

Om skribenten

Kamilla er Chef for R&D i Fynske Medier med GulogGratis.dk som primært ansvarsområde.

Loading Facebook Comments ...